tisdag 2 juli 2013

Klätter och kläng


Jag älskar klätterväxter. De är inte bara utmärkta komplement till andra växter, utan också fantastiskt bra på att täcka över och dölja. En del doftar dessutom helt underbart. I vår trädgård klättrar och klänger det, mycket. På vårt garage är det snart bara porten som syns, omsluten av en grön kappa av vildvin. Till hösten blir kappan häftigt och eldigt röd. Vilket skådespel! Jag gillar visserligen vårt tegel, men vildvinet är vackrare.




Den här delen av framsidan är inspirerad av Provence. Klättrande vinrankor med kanske inte så ätbara, men vackert blåa druvor, några krukor med lavendel och ett vattenspel. Lejonhuvudet köpte vi på en resa i just Provence och är ett härligt minne.


Vinrankan får slingra sig vidare och klär in trappräcket.


Kaprifolen är en klätterväxt men denna växer som en stor buske och bjuder på underbar doft, speciellt nu på kvällarna.

(Bilder: Villa Vårgatan)
Under björken klättrar och kryper murgröna. När vi flyttade hit var jorden där blek och torr och helt utarmad på näring. Vi ville dölja den ganska stora ytan med en vintergrön växt och vi gjorde några försök. Men det spelade ingen roll vilka växter vi än försökte med, det funkade inte. Då fick vi tipset att skicka in lite jord för analys - bra tips! - och tillsammans med resultatet fick vi ett recept på jordförbättring. När det var gjort planterade vi murgröna och höll tummarna. Man kan nog inte säga annat än att den verkar trivas väldigt bra. 

〫〫〫
Vill passa på att tacka för alla fina kommentarer jag fått i mina inlägg. Vill också hälsa nya följare varmt välkomna. Jag har varit med om så mycket roligt sen jag började blogga och nu är nya, spännande saker på gång. Berättar mer sen!

Kram

3 kommentarer:

  1. Nu får jag Ulla Molin-känsla igen!
    Som så ofta tycker jag trädgårdsägaren själv är bäst på att föreviga den på bild, utsökta foton!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. ÅÅ så himla fint och underbart grönt. Gillade din tupp också, tur att det inte är en som väcker er:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Vad härligt lummigt! Jag älskar också klätterväxter, tror min favorit är klätterhortensian och piprankan! Har en kaprifol som inte riktigt vill trivas däremot. Vildvin skulle jag vilja ha på nästa pergola som vi planerar över en uteplats.

    /Jenny

    SvaraRadera

Blir så glad för en hälsning! Tack!/Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...