tisdag 26 juni 2012

Vid växthuset

står ett gammalt päronträd. Där växer ormbunkar som säkert funnits i trädgården väldigt länge, i alla fall långt innan vi tog över huset. När de vissnat ner blir det lite brunt och trist i det hörnet så därför satte jag en ligusterhäck för att dölja när det tråkiga kommer. Har funderat på att sätta något annat där som tar över när ormbunkarna försvunnit. Försökte med skuggröna men den försvann förra vintern eller så blev motståndet från ormbunken för stort. Någon som har ett bra tips?


Oj då, här har visst L dragit fram med häcksaxen, nåja, häcken var lite väl hög. Det blev nog bättre så här...


Intill päronträdet planterade jag för ett par år sen en klematis 'Nelly Moser'. Fick den av någon som står mig väldigt nära och varje gång jag ser den tänker jag på honom. Att ge bort en trädgårdsväxt i present till en vän är jätteroligt, förutsatt att man vet vad vännen tycker om förstås;-).


Högre upp i trädet svingar honungsrosen 'Lykkefund' sig. Växer otroligt mycket och snabbt. Och doften är magisk.


Bakom spaljén står ett litet växthus. Det fungerar mest som ett förvaringsutrymme för krukor och annat som kan vara bra att ha i trädgården. Här står också ett par tomatplantor.






På en av mina många loppisrundor hittade jag detta gamla och slitna stallfönster. Här har jag mitt växtdagis. Växter som jag inte riktigt vet var jag ska placera eller som är på tillväxt. På armeringsnätet håller en klematis 'Summer Snow' på att ta sig upp och kommer så småningom att täcka hela nätet. Det dröjer inte länge eftersom den är en fantastisk klättrare. Perfekt för mig som gillar snabba resultat.



Nu ser jag fram emot en liten resa och förhoppningsvis en massa fina minnen och bilder i kameran.

1 kommentar:

  1. Wow säger jag bara super fin trädgård du har!!! Roligt att jag hittade hit! Ovanligt att hitta någon som tar så snygga bilder oxå!!! Reportaget från er trädgård var jätte fint! Du har så säker känsla enkelt och stilrent och snyggt jag är säker på att du har snyggt inne oxå!!! Allt gott Mari

    SvaraRadera

Blir så glad för en hälsning! Tack!/Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...